Wednesday, March 10, 2010

Jualan Borong Sulung ....

Assalamualaikum wm wbkh pengunjung semua ...
Semalam 9 hb Mac, saya sekali lagi ke Bukit Merah kerana menguruskan penjualan anak-anak arowana high back yang bersaiz kira-kira 3 inci. Ikan-ikan ini adalah keluaran kolam MU Arowana kepunyaan En. Fadil. Hubungan perniagaan yang rapat antara kami (saya dan rakan bernama Hamdan Ismail) membolehkan kami mendapat bekalan anak-anak arowana ini secara berkala dari En. Fadil. Kami diberi keistimewaan dalam mendapatkan bekalan benih-benih arowana ini, walaupun dalam keadaan sekarang di mana bekalan adalah sangat berkurangan. Maklumlah rakan saya itu telah melabur hampir RM1juta dan kini mempunyai 4 buah kolam di sana.

Sehingga semalam, saya mempunyai 47 ekor anak-anak high back yang masih berada di nursery MU Arowana, dan saya bercadang membawa balik ke rumah di KL pada minggu hadapan. Bagaimana pun, oleh kerana terdapat permintaan, maka saya bersetuju menjualnya walaupu pada harga yang agak rendah sedikit. Saya menjual secara borong kesemua anak-anak high back tersebut kepada seorang pengusaha 'nursery' arowana (iaitu seorang grower arowana) dari Pulau Pinang dengan harga kira-kira RM600 seekor. Ini merupakan jualan borong sulung bagi saya dan keuntungannya adalah sangat lumayan. Dengan keuntungan tersebut, saya berjaya menampung sebahagian kerugian yang dialami sebelum ini akibat kematian anak-anak arowana kecil yang pertama kali saya cuba bela di rumah.

Anak-anak arowana high back bersaiz kira-kira 3 inci yang telah kami jual semalam

Alhamdulillah... saya bertambah yakin dengan perniagaan arowana ini. Nampaknya ia mempunyai masa depan yang cerah, InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment