Wednesday, October 6, 2010

PENIPUAN DALAM DUNIA PERNIAGAAN AROWANA

Assalamualaikum wm wbkh kepada semua pengunjung blog ini ...

Sudah agak lama saya tidak menghantar "posting" yang berinformasi kerana agak sibuk sejak akhir-akhir ini. Untuk makluman semua, saya dan isteri InsyaAllah akan menunaikan fardhu haji pada tahun ini, dan kami dijangka berlepas pada 23 Oktober ini, iaitu kurang 3 minggu dari sekarang.

Berbalik kepada dunia arowana, saya ingin berkongsi sedikit sebanyak pengalaman sejak melibatkan diri secara aktif dalam perniagaan ikan ini pada Januari tahun ini. Sebagaimana bidang perniagaan lain,  dunia arowana juga dicemari oleh peniaga-peniaga yang tidak jujur dan ingin "cepat kaya". Terdapat amalan yang menjual anak arowana gred tertentu dengan cara mengiklan atau "claim" sebagai baka dari gred yang lebih tinggi. Bahkan ada yang membekalkan arowana baka hibrid atau kacukan gred rendah tetapi mengiklankan sebagai baka tulen atau gred lebih tinggi.

Saya sendiri sudah 3 kali terkena dengan tipu muslihat seperti ini, kesemuanya saya beli dari peniaga di Utara Semenanjung. Daripada 3 "batch" tersebut, hanya 1 batch sahaja yang saya berjaya menuntut kembali wang dan memulangkan ikan tersebut, itupun sesudah menempuh susah payah.

Pesanan saya untuk semua.... berhati-hati dalam membeli anak-anak arowana yang masih kecil.

Sebenarnya terdapat kaedah untuk menentukan menentukan samaada baka yang dibekalkan adalah baka sebenar sebagaimana yang di"claim" oleh penjual. InsyaAllah saya akan memberikan tips bagaimana mengenali anak arowana baka "gold" dan membezakannya dari baka hibrid mutu rendah seperti kacukan gold dan yellow tail atau lain-lain...

1 comment:

  1. Perkhidmatan Pembiayaan Le_Meridian pergi ke atas dan di luar keperluan mereka untuk membantu saya dengan pinjaman saya yang saya gunakan memperluaskan perniagaan farmasi saya, Mereka adalah permata yang ramah, profesional, dan mutlak untuk bekerja dengan. Saya akan mengesyorkan sesiapa yang mencari pinjaman untuk dihubungi. Email..lfdsloans@lemeridianfds.com Atau lfdsloans@outlook.com.WhatsApp ... + 19893943740.

    ReplyDelete