Sunday, October 10, 2010

TIPS MEMBEZAKAN AROWANA BAKA GOLD PELBAGAI GRED

Assalamualaikum wm wbkh!
Berikut pula adalah beberapa tips membezakan antara pelbagai gred arowana gold iaitu Malaysia Golden (MG), Super High Back (SHB) dan High Back (HB).

1. "Gold rings" (juga dipanggil gold rims) atau cincin emas pada sisik :
Umumnya pada arowana MG matang (umur lebih 2.5 tahun) dan separa matang(umur antara 1.5 tahun hingga 2 tahun lebih), gold rings kelihatan hingga ke sisik di paras 5.5, iaitu gold rings sudah naik hingga ke sebahagian dari sisik paras 6.
Pada SHB, umumnya gold rims naik hingga ke paras  5, manakala bagi HB ia naik hingga ke paras 4.5.

2. Kepekatan warna emas
Bagi MG, warna emas gold ring lebih pekat, pada SHB agak kurang pekat sedikit manakala pada HB pula warna emasnya agak pudar dan seakan warna keperakan.
Warna emas pada plat pipi (gill plate) juga menunjukkan kepekatan yang lebih pada MG, kurang pekat sedikit pada SHB, manakala pd HB is kelihatan agak pudar iaitu berwarna emas keperakan.

3. Jalur gelap pada sisik  atas belakang
Pada MG, jalur gelap kehitaman di atas belakang agak tipis iaitu pada sisik paras 6 sahaja. Bagi SHB jalur ini lebih lebar hingga ke paras 5, manakala pada HB ia lagi lebar.

Bagaimana membezakan anak-anak arowana MG, SHB dan HB.
1. Kesemua arowana baka gold mempamerkan ekor berwarna kuning ke arah oren, di mana bahagian hujung ekornya kelihatan berwarna oren lebih pekat. Adalah mustahil untuk membezakan anak-anak MG, SHB adan HB berdasarkan warna ekor.
2. Kaedah untuk membezakan anak-anak gold yang bersaiz kecil (dari 5 inci ke atas) adalah dengan melihat berapa lebar jalur gelap di atas belakang. Sebagaimana arowana gold dewasa, anak-anak arowana gold yang bersaiz 6 inci ke atas biasanya sudah mempamerkan kelebaran yang berbeza bagi jalur gelap kehitaman ini. Anak-anak MG mempamerkan jalur gelap yang tipis iaitu sekitar sisik 6 sahaja, manakala pada SHB ia lebih lebar hingga ke paras sisik 5.5 atau 5, sedangkan pada HB jalur ini melebar hingga hampir sisik paras 4.

Tambahan:
Bagi kesemua baka gold yang disebut di atas yang sudah agak besar, iaitu kira-kira 6 inci ke atas, apabila diletakkan di dalam akuarium berlatarbelakang gelap, akan menunjukkan diri-ciri berikut:
1. sirip dorsal (dorsal fin) berwarna kehitaman.
2. ekor dan sirip di bawah ekor berwarna kemerahan dengan kehadiran jalur-jalur kehitaman.

Demikianlah kaedah umum untuk membantu anda sekalian membezakan antara pelbagai gred arowana gold.

Komen dari pengunjung adalah sangat dihargai.

NOTA: Penerangan yang diberikan ini adalah merupakan penerangan asas berkaitan topik di atas.Untuk penerangan yang lebih mendalam mengenai topik yang sama, sila klik di sini.



1 comment:

  1. gud job... kalo boleh berseta gmbr lg okes.. :)

    ReplyDelete