Monday, October 11, 2010

AROWANA HIBRID - BANJAR RED

Assalamualaikum wm wbkh!

Dalam dunia perniagaan arowana yang menghasilkan keuntungan yang sangat lumayan ini, manusia terkadang-kadang menjadi tamak dan cuba mengaut keuntungan sebanyak mungkin. Ada sesetengah kalangan peniaga arowana menjual baka arowana hibrid dengan harga baka tulen. Oleh kerana baka hibrid sukar untuk dibezakan dengan baka tulen sewaktu masih bersaiz kecil, maka ramai penggemar arowana yang tertipu, walau pun sudah bergiat dalam bidang ini selama bertahun-tahun.

Cuba lihat gambar seekor arowana "banjar red" yang saya paparkan di bawah. Ketika gambar ini diambil, arowana ini bersaiz kira-kira 7 inci.  Sejak kecil, ia dibela dalam "white fiber tank", dan kini dialihkan ke dalam akuarium kaca berlatar belakang putih. Untuk makluman, banjar red adalah kacukan arowana merah (biasanya super red) dan arowana hijau, yang harga sangat murah di pasaran.

Bahagian atas belakang berwarna keemasan - not bad!

Arowana Banjar Red ini mempamerkan ciri-ciri seakan-akan arowana gold iaitu sisik berkilau, warna ekor kuning ke arah oren, dan seolah-olah terdapat gold ring pada sisik paras 5. Walau bagaimana pun, apabila diteliti, didapati tiada gold ring pada sisik paras 3 dan 4. Badan kelihatan licin dan "frame" pada sisik tidak dapat dilihat. "Chu" kelihatan agak jelas walau pun  baru bersaiz kira-kira 7 inci. Pada mulanya saya menyangka ini adalah arowana "gold hibrid, iaitu kacukan antara baka gold dan arowana jenis lain. Selepas pemerhatian teliti, dapat dilihat corak "horse shoe" berwarna hijau dalam sisik. Corak "horse shoe" ini tidak akan dilihat sekiranya ikan ini diberi "white tank treatment" atau dibela dalam akuarium dengan latarbelakang putih.
Memang sukar nak dibezakan antara arowana gold tulen dengan yang hibrid ketika masih bersaiz kecil. Dalam gambar di atas, saiznya sudah agak besar iaitu kira-kira 7 inci dan corak berwarna hijau di dalam sisik sudah semakin jelas. Semasa bersaiz kecil, corak ini langsung tak dapat dikesan.

Seperkara lagi yang harus diingat, sekiranya arowana yang dikatakan baka gold tulen mempamerkan "chu" yang halus dan teratur walau pun masih bersaiz kecil, berhati-hatilah kerana ia mungkin baka hibrid. Harga yang lebih murah merupakan suatu tarikan untuk kita membelinya, tetapi ingatlah!.... biasanya "cheap thing is not good" dan "good thing does not come cheap".

Assalamualaikum wm wbkh!






3 comments:

  1. Salam bang, ape expected results kalo kite letak yellow tail dlm white tank, dan ape pulak result nye kalo kite letak dlm blue background tank? saya penah try dlm black tank. mmg btol mcm abg terangkn kt atas tu, horshe shoe mmg akn nmpk n perbezaan warna di atas badan ikan. tp yg sy tertarik nk try2 kt yellow tail ni coz sy x pnah jumpe yellow tail yg dewasa, slalu jumpe yg juvenille je, so xtau nk gmbarkan result akhirnye mcm mana rupe. harap abg bole bg pendapat dr segi body spec ikan jika di beri treatments seperti yg saya nyatakan di atas. thanks. (wpon hanya yellow tail, tp sy suke cube, kalo ikan mahal sy xwat la main2 mcm tu, syg woo...hehe)

    ReplyDelete
  2. Wsalam.. Klu letak dlm tank dgn bakcgorund biru, resultnya sama dengan tank background hitam. Kalau dlm tank background putih atau white tank, nampak iras-iras macam gold

    ReplyDelete
  3. Assalam...nak tanya....apa beza chili red dengan banjar red

    ReplyDelete