Sunday, January 17, 2010

Casualties........casualties.......casualties

Atas nasihat penjual anak-anak arowana ini, saya mengurangkan paras ketinggian air di dalam akuarium dari 1 kaki ke hanya kira-kira sejengkal, iaitu kira-kira 6 inci. Saya juga diberitahu bahawa pH yang tinggi adalah disebabkan oleh kesan "coral" iaitu batukarang yang terdapat di dalam 'filtration system'. "Coral" menyebabkan air menjadi sedikit beralkali. Beliau menasihatkan saya supaya menukar "coral" ini kepada "bio rings".

Saya mengeluarkan "coral" tersebut dan selepas mendapatkan bekalan "bio rings" dari pusat akuarium berdekatan, "bio rings" saya masukkan ke dalam 'filtration system'. Fungsi "bio rings" adalah menggalakkan pertumbuhan bakteria baik (Effective Micro Organisms). Seorang pengusaha akuarium berbangsa Cina menasihatkan saya supaya menukar air setiap hari untuk menurunkan pHnya. Selang beberapa hari, pH air kelihatan menurun ke tahap 7.5, iaitu menghampiri tahap neutral. Jadi benarlah, pH yang tinggi adalah disebabkan oleh kehadiran "coral" di dalam "filtration system" akuarium baru ini.

Saya juga memasang "heater" untuk mengekalkan suhu air di dalam akuarium ke tahap yang sesuai iaitu 30 darjah Celcius, sebagaimana yang dicadangkan oleh penjual tersebut. Dengan tahap suhu ini, air berada di tahap suam suam kuku.

Hari pertama kehadiran anak-anak arowana High Back bersaiz 3 inci dan kurang berjalan lancar. Terdapat kira-kira 5 hingga 6 ekor yang agak-agak pening-pening lalat sejak ketibaan ke akuarium saya. Ada yang berenang tonggang terbalik, manakala beberapa ekor lagi belum dapat menstabilkan diri (off-balance) dan sekejap mengiring ke kiri sekejap ke kanan. Saya difahamkan bahawa ini adalah perkara biasa di peringkat awal kerana perjalanan yang jauh dan media yang berkocak semasa perjalanan.

Selepas 20 jam anak-anak arowana ini berada di akuarium, saya mendapat kasualti yang pertama.....seekor dah jadi arwah.

Inna liLLahi wa inna ilahi rajiun..........

No comments:

Post a Comment