Saturday, January 30, 2010

Lawatan Susulan Ke Alor Setar - Mempelajari Teknik Membesarkan Arowana Golden head

Assalamualaikum w.w.
Semalam, Khamis 28 januari 2010 jam 8pagi, saya bersama rakan Hamdan Ismail bertolak menuju ke Alor Setar. Lawatan bertujuan untuk menziarahi dua orang penternak arowana iaitu En. Din dan Cikgu Imran, kedua-dua tinggal di sekitar Simpang Kuala.

Kami singgah di rumah En. Din terlebih dahulu dan melihat stok ikan arowana yang ditawarkan untuk jualan. Beliau mempunyai 5 ekor Golden Head yang baru tiba, beberapa ekor MG dan juga High Back. Saya melihat tangki-tangki fiber yang memenuhi ruangan atas rumah beliau serta memerhatikan teknik-teknik penggunaan cahaya lampu terang untuk menaikkan ('stimulate') warna anak ikan arowana.

En. Din merupakan seorang pengusaha nursery pokok-pokok bunga dan hiasan, dan melibatkan diri dalam industri ikan hiasan sejak kira-kira 10 tahun lalu.

Seterusnya kami menuju ke rumah Cikgu Imran. Saya sebenarnya baru mengenali Cikgu Imran beberapa hari sebelum itu, di mana beliau ada menghubungi saya untuk membeli 'nipple drinker' bagi ladang kambing jamnapari beliau. Kedatangan saya di samping ingin melihat arowana Golden Head beliau, juga sebenarnya bertujuan menghantar 'nipple drinker' yang telah beliau order dari saya.

Cikgu Imran membela ikan arowana di rumah teres bersebelahan tempat tinggal beliau. Menurutnya, kedua-dua rumah tersebut  telah dibelinya dan salah sebuah digunakan khusus untuk penternakan arowana. Sepanjang berada di rumah beliau, kami mendengarkan penerangan dari Cikgu Imran tentang teknik pembelaan arowana Golden Head serta penjagaan kesihatan anak-anak arowana. Tanpa rasa kedekut, beliau menerangkan tentang ubat-ubat dan rawatan yang dijalankan beliau bagi anak-anak arowana. Juga beliau menerangkan penggunaan tangki fiber berwarna putih dan teknik pencahayaan lampu bagi mengeluarkan warna emas ikan arowana terutamany Golden Head.

Susunan fiber tanks mengandungi arowana di 'rumah kedua' Cikgu Imran yang dijadikan 'showroom' serta pusat belaan anak-anak arowana Golden Head sehingga menjadi dewasa dan sesuai di hantar ke kolam pembiakan

Cikgu Imran menerangkan kepada rakan saya Hamdan Ismail tentang penggunaan teknik pencahayaan bagi menaikkan warna arowana Golden Head

UV light (tabung hitam) digunakan untuk tujuan membunuh bakteria di dalam air
Tangki fiber ini menggunakan 3 biji lampu keamatan tinggi

Kumpulan arowana Golden Head bersaiz kira-kira 6 inci yang dibela di dalam tangki fiber bersaiz 4x2x2 kaki padu


Ini pula kumpulan yang bersaiz lebih besar iaitu hampir 1 kaki  dan dibela di dalam tangki fiber yang lebih besar dan bertingkap kaca. Ia menunggu masa untuk dihantar ke kolam pembiakan



Selesai pertemuan dengan Cikgu Imran, kami mengorak langkah bertolak balik ke Kuala Lumpur pada kira-kira jam 7 malam. Dalam perjalanan pulang, kami singgah di Hentian Ulu Bernam pada kira-kira jam 10.30 malam untuk solat Isya' dan maghrib secara jama' taakhir.

Terdapat kemalangan kecil di Lebuhraya PLUS arah ke Selatan sebelum 'exit' Bukit Tagar' di mana Peronda Lebuhraya PLUS membuat sekatan jalan untuk membolehkan lori yang terbabas dialihkan. Malang tidak berbau... sebuah lori gagal berhenti di sekatan tersebut dan menghentam bahagian belakang Nissan Dualis yang kami naiki.  Pintu paling belakang (pintu ke-5) mengalami kerosakan agak teruk, tetapi masih boleh bergerak seperti biasa. Kami terpaksa singgah di Bukit Beruntung untuk membuat lapuran polis tentang kemalangan tersebut. Setelah semuanya selesai, kami bertolak pulang ke KL dan saya tiba di rumah kira-kira jam 3 pagi.

Perjalanan yang agak memenatkan, tetapi sangat berbaloi. Banyak sekali yang saya pelajari dari En. Din dan Cikgu Imran tentang teknik pembelaan dan kaedah rawatan arowana.


1 comment:

  1. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.


    ReplyDelete