Sunday, January 17, 2010

Prestasi Set Akuarium Baru...pH air

Setelah membiarkan sistem pam berjalan selama beberapa hari, saya menguji tahap pH air dalam akuarium baru ini.

Mengejutkan!
pH air berada di tahap 9, iaitu air akuarium ini sedikit beralkali.

Untuk perbandingan, saya menguji pH air dari set akuarium lama dan didapati pH berada di tahap 7, iaitu air tersebut adalah neutral, dan sangat sesuai untuk ikan-ikan hidup.

Keputusan yang berlainan dari 2 akuarium yang berbeza ini sangat mengelirukan, kerana kedua-dua akuarium menggunakan sumber air yang sama, iaitu bekaln air paip SYABAS.

Untuk beberapa lama, saya masih gagal memahami bagaimana tahap pH air bagi kedua-dua akuarium ini boleh berbeza. Hati saya agak kurang senang untuk memelihara anak arowana dalam akuarium baru ini. Bagaimanapun, keesokannya saya membeli 5 ekor anak ikan lampam untuk dilepaskan di dalam kedua-dua  akuarium baru ini. Nampaknya, anak lampam ini dapat hidup dan dengan sihat dan cergas walaupun air sedikit beralkali.

No comments:

Post a Comment